Saturday, May 30, 2015

KEPENTINGAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN AWAM KEPADA MASYARAKAT ATAU KOMUNITI SETEMPAT

Kepentingan Perkhidmatan Pengangkutan Awam Kepada Masyarakat Atau Komuniti Setempat.

1.Mengapakah perkhidmatan pengangkutan awam penting kepada masyarakat atau komuniti setempat?

-Perkhidmatan pengangkutan awam penting kepada masyarakat atau komuniti setempat kerana perkhidmatan pengangkutan awam memberi masyarakat mobiliti dan akses kepada peluang pekerjaan. Ia membawa faedah kepada orang yang lebih rela menggunakan pengangkutan awam atau orang yang terpaksa menggunakannya kerana kebanyakkan penguna pengangkutan awam tidak mempunyai kenderaan persendirian.

-Selain itu, pengangkutan awam juga memberi pelbagai pilihan pengangkutan kepada komuniti perniagaan dan pekerjaan. Pengangkutan awam menawarkan perkhidmatan yang selesa dan selamat yang diperlukan untuk komuniti kejiranan setempat. Perkhidmatan awam juga sesuai untuk krisis atau pemindahan penduduk yang cepat dan selamat.
Akhirnya, perkhidmatan awam memainkan peranan dalam mengurangkan kesesakan jalan raya, masa perjalanan, pencemaran udara dan pengunaan tenaga kuasa serta minyak.
 
   Apakah kepentingan perkhidmatan pengangkutan awam kepada masyarakat atau komuniti setempat?

-Antara kepentingan perkhidmatan awam kepada masyarakat atau komuniti ialah ia dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas. Pengguna jalan raya menggunakan alternetif ini bagi memudahkan mereka menuju ke destinasi masing-masing. Lantaran itu, mereka telah memilih pelbagai pengangkutan awam seperti bas, LRT, monorel dan kereta api sebagai pengangkutan utama mereka.
 
-Selain itu, penggunaan pengangkutan awam juga mampu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita. Hal ini dikatakan demikian kerana, amaun kenderaan yang menyusur di jalan raya berkurang dan sekali gus dapat mengalicaukan kenderaan daripada terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang teruk terutamanya di ibu kota. Selain itu, penggunaan pengangkutan awam juga mampu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara kita. Hal ini dikatakan demikian kerana, amaun kenderaan yang menyusur di jalan raya berkurang dan sekali gus dapat mengalicaukan kenderaan daripada terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang teruk terutamanya di ibu kota.

- Seterusnya, penggunaan kemudahan pengangkutan awam juga dapat memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di negara kita. Untuk menuju ke destinasi, masyarakat yang berbilang kaum di negara kita akan berpusu-pusu menaiki pengangkutan awam untuk menuju ke destinasi. Situasi sedemikian sedikit sebanyak dapat menyimpul tali silaturahim antara komuniti Melayu, Cina, India dan sebagainya. Sebagai contoh, apabila kita menaiki sesebuah pengangkutan awam khususnya monorel sudah semestinya kita akan berinteraksi dengan individu-individu di sekeliling kita.

- Tambahan pula,penggunaan kemudahan awam dapat merealisasikan persekitaran yang mesra alam selari dengan hasrat kerajaan untuk mewujudkan sebuah negara yang bebas daripada pencemaran.Hal ini dikatakan demikian kerana gas karbon monoksida yang dilepaskan daripada asap kenderaan dapat dikurangkan ekoran berkurangnya jumlah kenderaan di jalan raya.



Kelemahan Perkhidmatan Pengangkutan Awam Kepada Masyarakat Atau Komuniti Setempat.


2. Apakah kelemahan – kelemahan perkhidmatan awam terhadap masyarakat atau komuniti setempat?

-Perkhidmatan pengangkutan awam walaupun mempunyai banyak kebaikan tetapi juga terdapat kelemahan. Sudah pasti dilema utama yang dihadapi oleh masyarakat terhadap sistem pengangkutan awam kita ialah kos atau tambangnya yang agak mahal. Kadar tambang terutamanya bagi penumpang teksi dan LRT adalah dianggap mahal terutamanya bagi mereka yang berpendapatan rendah serta menghalang mereka daripada menggunakan sistem pengangkutan itu dengan lebih kerap. Kadaan ini menyebabkan jumlah pengguna pengangkutan awam terutama LRT agak kurang dan tidak menyeluruh. Kebanyakan daripada mereka hanya menggunakan pengangkutan awam hanya apabila terdesak atau hanya untuk ke pejabat sahaja.

- Selain itu, kemelut pengangkutan awam ini turut dikaitkan dengan amalan pengurusannya yang tidak cekap. Masyarakat menganggap sistem pengangkutan awam terutamanya bas awam tidak boleh diharap dari segi ketepatan waktu operasinya. Kelewatan bas kerap berlaku dan tidak mengikut jadual perjalanan yang ditetapkan. Hal ini menyebabkan masyarakat sukar untuk merancang dan menjangka tempoh perjalanan yang bakal mereka hadapi. Masalah kelewatan sampai ke tempat kerja menjadi isu utama akibat kegagalan pihak pengurusan mengatasi masalah tersebut. Masalah penjagaan bas awam, LRT dan teksi turut dikatakan termasuk dalam kategori yang mengecewakan kerana penyelenggaraannya yang tidak menyeluruh.

- Kita juga sering terdengar rungutan orang awam yang mengatakan bahawa tumpuan perkhidmatan awam di negara kita tidak menyeluruh. Kemudahan stesen LRT umpamanya hanya terletak di kawasan tertentu yang kadang-kala menyukarkan orang ramai tiba ke pejabat. Hal ini bertambah rumit kerana masalah kekurangan pengangkutan tambahan atau “fider bus” di kawasan itu.

- Malah, pengangkutan awam turut turut terjejas akibat tindakan segelintir pekerja mereka seperti pemandu teksi dan pemandu bas yang tidak sopan ketika memandu. Sering kali masyarakat mengadu kerakusan pemandu pengangkutan awam di jalan raya yang dibuktikan oleh meningkatkan kemalangan yang melibatkan pengangkutan awam ini. Sikap tidak prihatin mereka ini telah memberi satu imej negatif kepada semua pekerja yang bekerja dalam sistem pengangkutan awam negara kerana seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit. Ada di antara mereka yang masih mengamalkan sikap ingin menjadi sang juara di jalan raya. Hal ini bukan sahaja membahayakan penumpang kenderaan tersebut malah pada masa yang sama turut membahayakan keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

- Banyak juga aduan yang sering kita baca di dada-dada akhbar mengenai rungutan orang awam tentang kekurangan tempat letak kereta di stesen LRT dan komuter. Hal ini berlaku kerana kurangnya perancangan yang teliti sebelum projek tersebut dilaksanakan. Kelemahan ini bukan sahaja menyukarkan orang ramai meletakkan kenderaan mereka malah menghalang orang ramai untuk menaiki kemudahan awam tersebut. Di beberapa buah stesen komuter dan LRT di ibu kota Kuala Lumpur umpamanya, kekurangan tempat untuk meletakkan kenderaan menyebabkan orang ramai meletakkan kenderaan mereka sesuka hati atau di tepi-tepi jalan. Hal ini bukan sahaja menyebabkan berlakunya kesesakan malah kadang-kala boleh menyebabkan berlakunya kemalangan. Lebih malang pula, ada sebahagian kenderaan tersebut turut di saman oleh pihak polis biarpun masalah ini timbul akibat kelemahan pengurusan terbabit.

    Pada pendapat anda, apakah yang perlu dilakukan oleh masyarakat atau penduduk setempat untuk mengatasi kelemahan perkhidmatan pengangkutan awam?

- Pada pendapat saya, antara jalan penyelesaiannya ialah kerajaan perlu mengurangkan kos atau tambang perkhidmatan awam bagi memudahkan rakyat yang kurang berkemampuan untuk menikmati perkhidmatan pengangkutan awam yang sedia ada ini. Selain itu, sistem pengurusan perkhidmatan pengangkutan awam juga perlu dikemaskinikan iaitu dari segi ketepatan waktu operasi pengangkutan awam seperti bas awam supaya kelewatan bas awam ang kerap berlaku dapat dikurangkan.Tambahan pula, pemandu – pemandu pengangkutan awam seperti bas awam dan teksi perlu didisiplinkan agar mereka dapat bertutur dengan lebih mesra dan sopan terhadap pelanggannya. Akhir sekali, pihak kerajaan perlulah menyediakan tempat letak kereta yang cukup di stesen LRT dan komuter bagi mengurangkan kesesakan jalan raya berhampiran stesen – stesen ini selain memudahkan penguna – pengguna LRT dan komuter untuk meletakkkan kereta mereka di tempat yang disediakan itu.




 Impak Perkhidmatan Pengangkutan Awam Kepada Masyarakat Atau Komuniti Setempat.


3. Apakah impak perkhidmatan pengangkutan awam yang kepada masyarakat atau penduduk setempat?

- Perkhidmatan pengangkutan awam memberi impak kepada pembangunan negara dan kesenangan masyarakat. Tanpa pengangkutan awam, perjalanan dari rumah ke tempat kerja menjadi mudah dan pengguna tidak lagi bimbang atau rimas akibat pengangkutan. Pengangkutan awam juga menjaga keselamatan penguna dan memudahkan syarikat besar untuk menguruskan penghantaran dan pemindahan barangan dengan cepat, mudah dan selamat.



Usaha Meningkatkan Mutu Perkhidmatan Pengangkutan Awam.


4. Apakah usaha – usaha yang boleh dilaksanakan bagi meningkatkan mutu perkhidmatan awam?

- Usaha yang dilakukan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan pengangkutan awam ialah usaha masyarakat untuk mengurangkan bilangan kes-kes rompakan atau penyulik saku dengan berhati-hati semasa menaiki pengangkutan awam. Selain itu, pengangkutan awam dinaik taraf untuk memenuhi keperluan ruang dan kelajuan supaya penguna dapat muat dalam pengangkutan awam pada waktu puncak.Tambahan pula, perlaksanaan teknik-tekni pengurusan lalulintas seperti pengenalan pengaliran satu/dua hala, kawalan pusingan ke kanan, kawalan kemasukan kenderaan persendirian ke Pulau Pinang melalui Jambatan Pulau Pinang dan lain-lain lagi boleh dinaik tarafkan bagi meningkatkan mutu pengangkutan awam. Seterusnya, pelaksanaan pemajuan jalan raya juga boleh dijalankan iaitu  pelebaran jalan di seksyen kritikal bagi memudahkan pengguna lalulintas,mengurangkan kemalangan jalan raya yang berlaku dan juga melancarkan aliran pengangkutan awam. Akhir sekali, penyediaan tempat letak kereta yang mencukupi di sepanjang tempat dimana pengangkutan awam banyak berfungsi juga boleh dilaksanakan bagi mengatasi kelemahan perkhidmatan pengangkutan awam.



Sumbangan Masyarakat Atau Komuniti Setempat Dalam Meningkatkan Mutu Perkhidmatan Pengangkutan Awam.


5. Apakah sumbangan masyarakat atau komuniti setempat dalam meningkatkan mutu perkhidmatan awam?


- Antara sumbangan masyarakat dalam meningkatkan mutu perkhidmatan awam ialah kooperasi masyarakat dengan pengurusan pengangkutan awam. Tanpa kooperasi atau maklim balas penguna terhadap pengangkutan awam, usaha naik taraf tidak dapat diselesaikan. Selain itu, kelakuan atau disiplin masyarakat semasa berbaris menunggu perluangnya untuk menggunakan pengangkutan awam seperti bas awam LRT dan komutar adalah baik dan teratur. Hal ini dapat mengurangkan berlakunya kejadian yang tidak diingini semasa berbaris di tempat menunggu pengangkutan awam. Tambahan pula, kerbersihan dalam pengangkutan awam juga dijaga oleh masyarakat dengan adanya prinsip dalam setiap diri pengguna pengangkutan awam untuk membuang sampah – sarap di dalam tong sampah. Dengan ini, masyarakat atau komuniti setempat bukan sahaja dapat menjamin kerbersihan pengangkutan awam tetapi juga keselesaan pengguna pengangkutan awam semasa menaikinya.  
Sumber: http://6r4-pa.blogspot.com/

2 comments: