Friday, May 29, 2015

PENGANGKUTAN DAN PERHUBUNGAN AWAL DI MALAYSIA

Pengangkutan dan perhubungan awal.

1.Pada zaman dahulu,perhubungan dilakukan melalui jalan darat dan air.
2.Faktor yang mempengaruhi perhubungan adalah bentuk muka bumi,urusan
perdagangan,dan keselamatan.
3.Masyarakat menggunakan lorongan dan denai untuk mencari hasil hutan.
4.pengangkutan melalui jalan darat lazimnya menggunakan gajah,kereta lembu
dan berjalan kaki.
5.Kebanyakkan jalan darat awal tertumpu di tepi sungai kerana kawasan ini
adalah rata.
6.Jalan air,iaitu sungai dan laut penting untuk mengangkut penumpang dan
mengangkut hasil pertanian.
7.Perahu,rakit,dan jong digunakan untuk mengangkut barangan dan orang.
8.Manusia pada zaman dahulu menggunakan isyarat asap dan bunyi untuk
menyebarkan maklumat.
9.Alat perhubungan awal menggunakan isyarat bunyi seperti asap,beduk,
ketuk-ketuk,dan laungan.
10.Kelemahan sistem pengangkutan dan perhubungan awal adalah kurang cekap
dan memakan masa yang lama.


Keperluan pengangkutan dan perhubungan awal pada zaman penjajah.

1.Kedatangan british telah menyebabkan perkembangan pengangkutan dan perhubungan.
2.Kerajaan british membina landasan kereta api untuk mengangkut bijih timah.
3.Landasan kereta api pertama dibina dari taiping ke Port Weld (Kuala Sepetang)bagi
mengangkut bijih timah untuk dieksport.
4.Panjang landasan kereta api ialah 13 km.
5.Pada tahun 1891,landasan kereta api dibina dari seremban ke Port Dickson.
6.Seterusnya,landasan kereta api dibina:




a)Kuala Lumpur - Port Swettenham (Pelabuhan Klang)




b)Tapah - Teluk Anson (Teluk Intan)




c)Jesselton (Kota Kinabalu) - Beaufort




7.Perkembangan jaringan kereta api telah mengubah kegiatan ekonomi negara daripada sara diri kepada ekonomi eksport.


8.Jaringan kereta api pantai barat semenanjung Malaysia lebih maju daripada pantai timur semenanjung Malaysia.


9.Jalan raya dibina hasil daripada perkembangan perlombongan bijih timah di kawasan pedalaman.


10.Jalan raya pertama dibina ialah jalan kereta lembu.Pembinaannya dari Taiping-Matang-Krian-Seberang Perai.


11.Pada peringkat awal,pengangkutan yang diguna ialah kereta lembu lanca ,dan kereta kuda.


12.Penemuan enjin dan kenderaan menjadikan sistem pengangkutan jalan raya lebih penting daripada landasan kereta api.


13.Pada zaman penjajah,pengangkutan air penting untuk memgangkut bekalan makanan,jentera dan buruh.Sementara juga mengendalikan urus niaga import dan eksport.


14.Kapal wap dugunakan untuk mengeksport hasil bijih timah ke Britian.


15.Perkembangan jalan air menggalakkan pembukaan beberapa pelabuhan seperti Pelabuhan Pulau Pinang dan Pelabuhan Port Dickson.


16.Perhubungan awal yang diperkenalkan oleh penjajah British adalah pos,telegraf dan telefon.


17.Perkhidmatan pos melibatkan mengangkut surat khabar,pengendalian surat-menyurat,bungkusan dan insurans.


18.Pada tahun 1862,Jabatan Perkhidmatan Pos ditubuhkan di Pulau Pinang untuk mengendalikan surat-menyurat.


19.Perkhidmatan telegraf merupakan kaedah perhubungan pantas dan dibina sepanjang landasan kereta api.



20.Telefon digunakan untuk tujuan pentadbiran,perniagaan dan pengusaha estet.
Sumber:http://geo2aa-adilah.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment