KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Bila agaknya jawapan kepada
soalan 'kenapa lambat?' tidak akan lagi dikaitkan dengan kesesakan lalu lintas
oleh mereka yang bekerja di ibu kota.
Sehingga bila lagi petugas ke pejabat akan dapat tiba awal
dalam keadaan relaks dan ceria. Kalau pun ada ialah semasa mereka bekerja pada
musim cuti panjang perayaan atau cuti sekolah.
Taraf hidup yang semakin meningkat dan jumlah kenderaan
bertambah dengan banyaknya di atas jalan raya adalah faktor penyumbang kepada
kesesakan yang sedia ada.
Kemudahan pengangkutan awam juga cuba dipertingkat tetapi
penggunaannya masih perlu dioptimum kerana ketika ini hanya 19 peratus yang
mengisi ruang-ruang pengangkutan awam di ibu kota.
MENGOPTIMUM KEMUDAHAN PENGANGKUTAN AWAM
Bagi pihak kerajaan kecekapan pengangkutan awam memang
diberi perhatian serius dalam usaha mensejahterakan kehidupan warga kota.
Ini termasuk penambahbaikan secara komprehensif dan
memperkasa perkhidmatan bas, perkhidmatan rel yang merangkumi sambungan jajaran
monorel serta Aliran Transit Ringan (LRT), integrasi antara mod pengangkutan
awam dan rangkaian pengangkutan awam itu sendiri.
Kerajaan juga, dalam proses melaksanakan projek Aliran
Transit Massa (MRT) yang dijangka menjadi antara alternatif menyelesai
kerumitan kesesakan lalu lintas di ibu kota.
Fasa pertama projek itu yang membabitkan Laluan 1 Sungai
Buloh-Kajang, dijangka siap mengikut jadual pada akhir tahun 2016 dan
melibatkan kos pembinaan tidak melebihi RM23 bilion.
Biarpun pelbagai kaedah dilakukan dalam menggalakkan minat
warga kota menjadikan pengangkutan awam sebagai rutin kenderaan harian mereka,
namun ia tidaklah sekadar dirangkumkan kepada faktor pertambahan dan
penambahbaikan sistem dan kualiti pengangkutan awam sahaja.
Penumpuan juga harus diberi terhadap kriteria kelulusan
projek pembangunan bagi mengelak keterlaluan tumpuan terhadap rangkaian trafik
di ibu kota.
Inilah yang dilakukan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
(DBKL) selaku pihak berkuasa tempatan yang mentadbir Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur untuk memikul tanggungjawab menjayakan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020.
Dalam pelan ini, disasarkan pada tahun 2020 nisbah pisah
ragam di antara pengguna pengangkutan awam dengan pengangkutan persendirian
ialah 40-60.
KAWALAN PERANCANGAN PEMBANGUNAN
Antara inisiatif yang digaris dalam merealisasi matlamat
penganjakan peraturan penggunaan pengangkutan awam lebih tinggi dan kawalan
perancangan pembangunan yang berorientasikan sistem rel akan diberi perhatian.
Ini mengorak kepada peranan DBKL dalam memberi kelulusan
kepada mana-mana projek pembinaan pembangunan.
"Kami memberi kelulusan perancangan pembangunan dengan
melihat kepada kedudukan dan tataletak bangunan itu. Umpamanya, sekarang ini
kita mempunyai kawasan yang direntasi oleh kemudahan LRT dan monorel.
"Kawasan-kawasan ini akan kami beri tumpuan. Kawalan
pembangunan akan tertumpu kepada pembangunan di sekitar koridor rel," kata
Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Ahmad Phesal Talib kepada Bernama.
Tambah beliau, penumpuan pembangunan yang berpusat atau
bertunjang kepada kawasan koridor rel akan menggalakkan warga kota memilih
pengangkutan awam untuk bergerak ke mana-mana tempat.
Selain itu, konsep 'Park 'n Ride' juga dilaksanakan dengan
tujuan memudahkan orang ramai meletakkan kenderaan di kawasan tertentu dan
menggunakan sistem pengangkutan rel atau bas untuk masuk ke pusat bandar.
Setakat ini, dua projek diberi kelulusan untuk
pelaksanaannya iaitu di Sungai Besi dan Bandar Tasik Selatan.
Projek Park 'n Ride di Stesen LRT Sungai Besi telah siap dan
dirasmikan baru-baru ini oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan
Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.
Menerapkan elemen mesra pengguna bagi golongan Orang
Kelainan Upaya (OKU), kemudahan setinggi tiga tingkat itu di Stesen LRT Sungai
Besi juga dilengkapi 220 petak parkir, lif, kamera litar tertutup, tandas,
gerai makan dan laluan pejalan kaki yang menghubungkannya dengan Stesen LRT
Sungai Besi.
SISTEM PANDUAN TEMPAT LETAK KERETA
Dalam pada itu, kesesakan lalu lintas tidak sekadar
difokuskan kepada faktor penjanaan kenderaan keluar masuk ke pusat ibu kota,
malahan ia berpunca daripada kelambatan pemanduan semasa mencari lot tempat
letak kereta.
Menyedari permasalahan itu, DBKL dalam proses merangka
sistem maklumat, paparan elektronik yang akan dipasang di sekitar bandar raya
ini bagi membekalkan informasi kepada orang awam berhubung lot tempat letak
kereta berdekatan yang masih kosong.
Ini akan memudahkan pemanduan, sekali gus membantu mereka
merancang perjalanan dengan lebih lancar sekiranya lokasi atau lot tempat letak
kereta yang dituju sudah dipenuhi.
"(Selain itu) sistem tempat letak kereta ini akan
memudahkan kami menyelaras laluan bas. Jadi, apabila mereka meletak kenderaan,
mereka juga boleh menggunakan bas, contohnya perkhidmatan bas Go KL City untuk
ke lokasi sekitar laluan bas berkenaan," katanya.
Ketika ditanya mengenai konsep 'Dibenarkan Membelok Kiri di
Kuala Lumpur' atau 'Authorised Left Turn' yang dilancarkan tahun lepas, Ahmad
Phesal berkata perlaksanaannya memberi kesan positif dalam melancarkan
perjalanan trafik.
Justeru, DBKL akan menambah bilangan di persimpangan lain
dan dijangka lapan lagi persimpangan akan dimasukkan di bawah konsep tersebut.
Konsep ini adalah antara kaedah pengurusan lalu lintas
bertujuan meningkatkan kapasiti sesebuah persimpangan jalan khususnya di
jalan-jalan utama.
Setakat ini, hanya enam lokasi perlaksanaan konsep itu,
iaitu di persimpangan Jalan Tuanku Abdul Rahman ke Jalan Sultan Ismail, Jalan
Raja ke Jalan Parlimen, Jalan Raja Abdullah ke Jalan Sultan Ismail, Jalan
Ampang ke Jalan Sultan Ismail, Jalan Semarak ke Jalan Tun Razak dan Jalan Raja
Muda Musa Abdul Aziz ke Jalan Tuanku Abdul Rahman.
PUSAT-PUSAT PERTUMBUHAN BAHARU
Dalam strategi perancangan DBKL, pusat-pusat pertumbuhan
baharu yang terdiri daripada Pusat Pertumbuhan Daerah, Pusat Pertumbuhan
Kejiranan dan Pusat Pertumbuhan Tempatan diwujudkan bagi tujuan mengurangkan
tekanan tinggi atau kesesakan melampau kepada rangkaian jalan raya di pusat
bandar.
Melalui inisiatif ini, pusat membeli-belah, bank-bank,
institusi pendidikan dan pusat perubatan diwujudkan di kawasan pertumbuhan
baharu di luar pusat perniagaan daerah.
"Sebagaimana yang ditetapkan dalam perancangan, usaha kami
ialah bagi mewujudkan pusat kejiranan ini sebagai langkah mengurang semua
urusan daripada tertumpu terus ke pusat bandar.
"Apabila ada pusat kejiranan ini membolehkan orang
ramai tidak perlu lagi datang ke bandar dan inilah satu daripada perkara yang akan
kami beri tumpuan," kata Ahmad Phesal.
Kawalan perancangan pembangunan yang berorientasikan
pengangkutan awam, kewujudan kawasan-kawasan pertumbuhan baharu, konsep Park 'n
Ride dan sistem panduan tempat letak kereta ini adalah antara inisiatif mahupun
strategi yang diusahakan DBKL bagi membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas
di ibu kota.
Sememangnya, pelbagai langkah diambil oleh pihak berkuasa
tempatan dalam menjayakan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 yang menyasarkan
supaya penggunaan pengangkutan awam meningkat sehingga 40 peratus.
"Saya rasa ini adalah antara langkah wajar untuk
dilaksanakan selain usaha kerajaan persekutuan mempercepatkan lagi pelaksanaan
projek MRT," katanya.
--BERNAMA
Sumber:http://kpdnkk.bernama.com/
No comments:
Post a Comment