Thursday, June 11, 2015

SISTEM RANGKAIAN PENGANGKUTAN BANDARAYA SINGAPURA

1.0 Pengenalan.
Dari segi geografinya, Singapura terletak di kawasan selatan Asia Tenggara iaitu 137 KM daripada garisan khatulistiwa. Singapura merupakan sebuah Negara metropolitan yang mempunyai perananan penting dari sudut keewangan dan perdagangan antarabangsa.Perkembangan ekonomi singapura pula berkembang dengan pesat dan telah diiktiraf sebagai pusat keewangan keempat didunia. Selain itu juga, Singapura merupakan pelabuhan yang kelima tersibuk didunia.

Singapura merupakan Negara kedua yang mempunyai kepadatan penduduk didunia iaitu seramai 5juta orang penduduk. Rakyat Singapura terdiri daripada berbilang bangsa iaitu Melayu, Cina, India, Kaukasia dan lain-lain.Dalam sektor perkhidmatan pula, sebanyak 50% peluang perkerjaan di Singapura diisi oleh warga asing manakala sebayak 42% rakyat di Singapura merupakan rakyat asing yang berkerja atau mendapatkan pendidikan di sini.


2.0 Rangkaian Pengangkutan di Singapura.
Singapura mempuyai kelengkapan sistem pengangkutan termoden dirantau Asia Tenggara di alaf ini. Dengan keluasan Negara yang kecil iaitu 704 km2, Singapura mampu mewujudkan pelbagai kemudahan dengan menggunakan teknologi yang terkini. Sistem pengangkutan antarabangsa di Singapura terdiri daripada tiga jenis pengangkutan utama iaitu darat, laut dan udara. Dalam menghubungkan sesuatu Bandar di Singapura, hanya terdapat dua jenis mod pengangkutan iaitu darat dan air sahaja.

Dalam usaha memperkasakan sistem pengangkutan di Singapura, Kerajaan mereka telah mewujudkan 9 buah lebuhraya, 2 buah syarikat bus utama, sistem keretapi Mass Rapit Transit (MRT), 8 buah syarikat teksi dan sistem pengangkutan air. Sebanyak 5,308,000 perjalanan yang dibuat dalam sehari oleh sistem pengangkutan awam dan kajian mendapati hampir separuh daripada penduduk Singapura menggunakannya bagi melakukan aktiviti setiap hari.

Pengangkutan awam yang utama di Singapura adalah Bus, (MRT) dan Teksi. Perkhidmatan Bus merupakan satu-satunya pengangkutan awam yang dapat menghubungkan setiap tempat di Singapura manakala perkhidmatan MRT pula menawarkan ketepatan masa dan keselesaan kepada para pengguna. Singapura juga menawarkan sistem pengangkutan kereta sewa, motorsikal, bot tambang dan beca sebagai pilihan perkhidmatan alternatif.

3.0 Konsep Sistem Pengangkutan di Singapura.
Singapura merupakan sebuah bandar kepulauan yang terletak di salah satu persimpangan komersial utama di rantau Asia Tenggara. Situasi ini mewujudkan perkembangan ekonomi yang mampan dan memerlukan sistem pengangkutan yang termoden dalam usaha memberi kemudahan dan keselesaan kepada perkhidmatan. Hasilnya, Singapura mempunyai sistem jaringan jalan raya yang terkini, luas dan selesa.Pelbagai jenis lebuhraya yang diwujudkan dengan perkhidmatan pengangkutan awam seperti bus dan keretapi yang berhawa dingin. Selain itu, sitem pengangkutan di Singapura juga merupakan sistem termoden dan hampir sama dengan Negara-negara barat berbanding Negara serantau Asia.

Untuk menghubungkan sesuatu kawasan di Singapuraini, sistem pengangkutan darat, keretapi dan air merupakan pilihan utama rakyat di Singapura. Konsep pengangkutan ini dipilih adalah kerana Singapura merupakan Negara yang kecil walaupun untuk menghubungkan dua buah pulau mereka yang utama.Pengangkutan air hanya digunakan untuk tujuan reakreasi dan destinasi pelancongan ke pulau-pulau yang lebih kecil.

Sistem lebuhraya di singapura terbahagi kepada beberapa jenis jalanraya yang utama. Diantara sistem jalanraya yang terdapat di sigapura adalah :

Jadual 1.0: Jenis Jalanraya di Singapura.

BIl

Jenis Jalanraya

Jumlah KM

1

Lebuhraya

150KM

2

Jalan raya utama arteri

604Km

3

Jalan raya berbayar

468KM

4

Jalan raya akses tempatan

204KM

5

Jalan Persekutuan

3262KM

Selain itu Singapura mempunyai 9 buah lebuhraya utama disamping 3 buah separuh lebuhraya bagi mengatsi masalah kesesakan lalulintas di bandar-bandar utama di Singapura. Objektif utama penubuhan lebuhraya ini adalah untuk menaik taraf kehidupan sosial rakyat singapura disamping memudahkan perhubungan dari rumah ketempat kerja.

Merujuk kepada bancian penduduk yang dijalankan di Singapura pada tahun 2000. Seramai 52.4% penduduk Singapura menggunakan pengangkutan awam untuk pergi berkerja dan medapatkan pendidikan. Selain itu, sebanyak 41.6% menggunakan menggunakan kederaan sendiri manakala bakiya sebanyak 6% tidak memerlukan sebarang bentuk kenderaan.

Satu peningkatan penggunaan sistem pengangkutan awam telah dicatatkan di Singapura iaitu seramai 75% penduduk menggunakan perkhidmatan ini untuk ke sesuatu destinasi. Peningkatan ini telah membuktikan bahawa sistem pengangkutan di Singapura ini aman cekap dan mesra pelanggan.

4.0 Isu Pengangkutan di Singapura.
Setiap kelebihan yang ada dalam sistem pengangkutan di Singapura akan pasti mempunyai kelemahan mereka tersendiri. Isu-isu semasa yang dihadapi dalam sistem pengangkutan di Singapura adalah masalah kesesakan diwaktu puncak, kelewatan dan kepadatan penumpang keretapi, sikap pengguna kemudahan awam, harga tambang teksi yang mahal serta sistem keretapi yang tidak dapat memberi perkhidmatan menyeluruh dan bersepadu.

Sungguhpun Singapura mempunyai 9 buah lebuhraya utama dan 3 buah separa lebuhraya bagi menghubugkan sesuatu destinasi diantara pusat-pusat bandar, namun akibat penambahan bilangan kuantiti kenderaan pada waktu puncak iaitu diantara 7.30am – 9.00am dan 5.00pm – 7.00pm masalah kesesakan lalu lintas masih belum dapat diatasi. Masalah ini adalah berpunca disebabkan setiap rakyat Singapura perlu pergi ke destinasi yang sama pada waktu yang sama.

Pada waktu puncak di Singapura juga, kemudahan keretapi sering digunakan secara optimum oleh pengusaha keretapi. Kepadatan penumpang serta kekurangan kekerapan perjalanan keretapi menyebabkan masalah sistem pengangkutan ini sering berlaku. Hasil daripada permasalahan ini, kesesakan penggunaan sitem pengangkutan keretapi akan berlaku disebabkan kelewatan ketibaan keretapi secara tidak konsisten.

Pengangkutan awam seperti bus di Singapura dilengkapi dengan kemudahan sistem penghawa dingin dan keselesaan yang sempurna. Namun begitu, diantara masalah yang sering dihadapi oleh pengguna perkhidmatan ini adalah semasa waktu puncak adalah tersekat didalam kesesakan lalu lintas. Selain itu, faktor kelewatan ketibaan perkhidmatan bus disesuatu kawasan menyebabkan ia menjadi isu utama bagi rakyat Singapura yang sering mengejar masa. Sikap rakyat Singapura juga menjadi isu utama dalam masalah penggunaan perkhidmatan bus ini juga. Akibat  kepadatan pengguna pada waktu puncak, kebanyakkan pengguna enggan memberi ruang kepada pengguna lain bagi mengoptimumkan penggunaan sistem bas ini.

Sistem teksi di Singapura adalah merupakan satu sistem alternatif untuk rakyat mereka. Namun begitu pada waktu puncak terdapat caj sampingan yang dikenakan sehinnga 50% kepada penumpang. Selain itu, tambang yang mahal melebihi 50% daripada waktu biasa juga turut dikenakan untuk perkhidmatan pada waktu tertentu seperti lewat malam dan pembayaran yang digunkan secara kad kredit menyababkan iamenjadi isu utama masalah pengangkutan di Singapura.

Selain itu, isu perkhidmatan keretapi yang tidak menyeluruh dan bersepadu juga memberi kesan kepada para pengguna. Semua sistem keratapi yang dibangunkan sejak 25 tahun yang lalu hanya menghubungkan kawasan bandar sahaja. Masalah ini menyebabkan pengguna perlu menukar mod pengangkutan daripada sistem landasan ke sistem jalanraya.

5.0 Kaedah Penyelesaian yang dilakukan oleh pihak berkuasa di Singapura.
Pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak berkuasa Singapura dalam mengatasi isu-isu permasalahan yang dinyatakan diatas. Diantara usaha yang dilakukan oleh mereka adalah dengan mewujudkan lebih banyak sistem pengangkutan berlandasan. Sebagai contoh beberapa sistem landasan seperti Laluan Bulatan, Laluan Timur Barat, Laluan Utara Selatan serta Laluan LRT Sengkang dan Punggol diperkasakan dalam mengatasi masalah lalu lintas. Selain itu, kadarkekerapan perjalanan sesuatu keretapi turut diperkasakan dengan memendekkan masa menunggu daripada 10 minit kepada 5 minit.

Sistem lebuhraya juga telah diperkasakan oleh pihak berwajib dengan mewujudkan beberapa lebuhraya baru dalam usaha menyalurkan kesesakan keluar daripada kawasan Bandar. Bandar-bandar pelancongan juga diwujudkan di kawasan yang jauh dari pusat Bandar dan kawasan berkepedatan penduduk yang tinggi.

Sistem kemudahan pengangkutan awam juga telah dinaik taraf dengan pelbagai kemudahan prasarana yang bertaraf global. Setiap kemudahan keretapi dan bus di Singapura diselenggara dengan baik serta dan dipastikan agar dapat memberi keselesaan yang maksimum kepada pengguna. Harga tiket yang murah, mudah didapati dan menggunakan sistem pembelian secara dalam talian dan pukal turut diperkasakan untuk memberi kemudahan dan galakan kepada pengguanaan sistem ini. Sistem pengangkutan ini juga diperkasakan dengan memberi kemudahkan sistem pengangkutan yang dapat menghubungkan setiap kawasan di Singapura tanpa menukar mod pengangkutan.

Terdapat kira-kira 15,000 buah Teksi di Singapura yang lengkap bermeter dan berhawa dingin. Sistem bermeter ini dibangunkan agar satu sistem yang adil dan telus dapat diberikan kepada para pengguna. Selain itu, perkhidmatan teksi yang selesa, menepati masa, dapat memberikan privasi dan mempunyai laluan jalanraya khas disamping pemandu yang ramah merupakan carayang digunakan oleh pihak berwajib dalam menaik tarafperkhidmatan teksi di Singapura.

6.0 Hasil Penyelesaian yang telah Dijalankan di Singapura.
Setelah pelbagai usaha yang dilakukan oleh pihak berkuasa di Singapura, terdapat beberpa hasil yang positif diperolehi melalui pengurangan kadar kesesakan jalan raya pada waktu puncak disebabkan oleh kewujudan lebuhraya baru dan penggunaan sistem berlandasan yang dinaik taraf.

Penggunaan pengangkutan awam juga turut meningkat dengan drastik disebabkan kemudahan awam yang telah diperkasa, keselesaan yang baik, keselamatan yang terjamin dan jadual perjalanan yang menepati waktu. Peningkatan ini telah dapat meningkatkan ekonomi Negara Singapura secara tidak langsung.Peluang pekerjaan juga dapat diwujudkan dengan penambahan bilangan pekerjaan di sektor pengangkutan di Singapura. Selain itu, perkembangan ini secara tidak langsung telah dapat meminimumkankadar pengangguran dan jenayah di Singapura.

Taraf ekonomi penduduk Singapura juga dapat dibangunkan dengan cara menggurangkan kadar perbelanjaan harian mereka dari segi pembelian petrol dan kenderaan untuk membawa mereka kesesuatu destinasi yang hendak dituju. Selain itu, pencemaran alam sekitar melalui pembebasan gas rumah hijau dapat dibendung dengan jayanya akibat daripada sistem pengangkutan yang telah diperkasakan.

Peningkatan pelancongan dan pelabor-pelabor asing juga dapat dilihat sebagai kesan setelah proses transformasi sistem pengangkutan diwujudkan di Singapura. Kemudahan sitem pengangkutan in memudah dan melicinkan setiap aktiviti yang ingin dilakukan oleh para pelancung dan pelabur. Sistem pengangkutan yan baik ini dapat memberi kepuasan dan pejimatan dari segi masa, kos dan kualiti yang ingin diperolehi oleh pelancung dan juga pelabur.

7.0 Kesimpulan.
Sistem pengangkutan awam yang bersepadu dan mesra pelanggan meruakn kunci penyelesaian dalam menghadapi situasi kesesakan lalulintas yang sering berlaku dewasa ini. Untuk memastikan kemudahan dan kelancaran proses pembangunan ekonomi dan pelancongan di sesuatu tempat, kemudahan sistem pengangkutan adalah salah satu kemudahan yang amat penting dan perlu diperkasakan oleh pihak berkuasa tempatatan pada sesebuah bandar di dunia.

Singapura merupakan Negara termoden di Asia yang amat menitikberatkan sistem pengangkutan awam bagi kemudahan rakyat Singapura.Singapura lebih menggunakan sistem pengangkutan yang berkosepkan moden dan terkini. Sistem komuter atau dikenali sebagai MRT dan pengangkutan bas merupakan pilihan utama yang dibangunkan di Singapura. Sistem ini juga sangat popular di kalangan penduduk bandaraya Singapura. Ianya menjadi pilihan penduduk termpatan kerana pengangkutan ini adalah sangat cepat dan sangat praktikal untuk menuju ke destinasi seperti dari rumah ke pejabat. Di bandaraya ini tidak mempunyai sistem pengangkutan tradisional kerana pembangunan yang moden dan pesat tidak sesuai bagi pengangkutan tradisional. Bandaraya yang sentiasa sibuk dan bergerak pantas ini memperlihatkan penduduknya yang memerlukan sistem pengangkutan yang lebih cepat dan efisien. Sehubungan itu juga, dengan terbinanya banyak lebuhraya dapat memendekkan masa perjalanan.


Oleh hal yang demikian, bagi memastikan sesuatu perkembangan ekonomi dan peningkatan taraf hidup yang lebih produktif, sistem pengangkutan yang cekap dan efisen amatlah diperlukan di sesebuah Bandar yang ingin terus maju kehadapan. Sistem pengangkutan yang berpatutan, cepat, cekap dan selesa merupakan pilihan utama setiap rakyat sesebuah Negara.
Sumber:https://broamran.wordpress.com

No comments:

Post a Comment