Gambaran Keseluruhan NKRA Mempertingkatkan Pengangkutan Awam
di Bandar
Sistem pengangkutan awam yang cekap sangat diperlukan dan
penting di Malaysia yang kini semakin hampir untuk menjadi sebuah Negara
berpendapatan tinggi.
Walaupun Malaysia telah melabur dalam pengangkutan awam
beberapa tahun lalu, kekurangan jumlah komuter dan peningkatan penggunaan
kenderaan persendirian menunjukkan terdapat kelemahan dalam pendekatan ini.
NKRA Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar (NKRA UPT)
telah dilaksanakan untuk menyeleasaikan masalah ini dengan fokus tertentu di
Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Inisiatif ini sebaris dengan program lain yang
dijalankan oleh Negara seperti dalam semua koridor ekonomi.
NKRA UPT memberi tumpuan kepada Lembah Klang kerana ia merupakan
pusat dagangan dan masalah trafik adalah pada tahap yang kritikal. NKRA UPT,
dengan mandat yang menyasarkan keberhasilan yang cepat, mampu memberi kesan
yang besar dengan memberi fokus di kawasan tertentu.
Matlamat akhir adalah untuk mewujudkan pengangkutan awam
bandar (UPT) bersepadu, yang akan menggalakkan lebih ramai penumpang
pengangkutan awam, meningkatkan peratusan modal perkongsian kepada 25% daripada
12% pada masa ini.
Keberhasilan Besar GTP 1.0
Sebelas inisiatif telah dilaksanakan dalam GTP 1.0 untuk
mempertingkatkan sistem pengangkutan awam bandar mencapai kemajuan yang ketara
dari segi penambahan kapasiti dan peningkatan kebolehcapaian dan
kesalinghubungan. NKRA UPT kekal berada di landasannya untuk menyediakan sistem
pengangkutan yang dipercayai, mampu dinikmati, selesa dan bersepadu di Greater
Kuala Lumpur/ Lembah Klang, pada masa yang sama, menangani masalah kesesakan
lalu lintas bandar yang teruk.
Inisiatif tersebut diletakkan di bawah empat kategori utama
iaitu, Bas, Rel, Integrasi dan Rangkaian yang dilaksanakan sepanjang tiga tahun
yang lepas.
NKRA Mempertingkatkan Awam Bandar adalah di bawah pengawasan
Kementerian Pengangkutan
GTP 2.0: Meningkatkan Perubahan
Peningkatan perkongsian modal UPT kepada 25 % daripada 12%
kekal sebagai permintaan yang tinggi, dan proses transformasi mestilah
dipercepatkan bagi memenuhi matlamat.
Populasi Greater Kuala Lumpur dijangka akan mencapai 10 juta
pada tahun 2020, yang terdiri hampir satu pertiga daripada penduduk Malaysia.
Tambahan lagi, peningkatan trend dalam pemilikan kereta persendirian akan terus
berlaku jika tiada alternatif seperti, kecekapan pengangkutan awam bandar yang
diletakkan di tempat yang betul.
GTP 2.0 akan membawa perubahan momentum yang dibina dalam
GTP 1.0, dengan fokus utama kepada kawasan Greater Kuala Lumpur/ Lembah Klang.
Walau bagaimanapun, suatu mekanisme pemantauan “watching brief” akan dijalankan
bagi memastikan beberapa inisiatif juga dilaksanakan di bandar-bandar lain,
terutamanya di koridor ekonomi utama.
No comments:
Post a Comment